Felsőoktatási szakképzés

Felsőoktatási szakképzés

Ló helyett szamár?

Sokan nem veszik komolyan a felsőoktatási (leánykori nevén felsőfokú) szakképzéseket*, mikor a felvételi jelentkezési lapot töltik ki. “Az nem rendes szak” – általában erre gondolnak, akik csak felületesen vannak tisztában a felsőoktatás nyújtotta lehetőségekkel.

*a képzés átalakulása miatt 2013-tól emelt szintű és felsőfokú szakmát adó képzéseket csak a felsőoktatás kínálhat.

Nézzük röviden miért érdemes nektek FSZ-képzést megjelölni legalább az utolsó helyek egyikén, és miért jó nekünk ezzel a képzésfajtával foglalkozni:

Nektek azért, mert

  • két év alatt szakmát szerezhettek. A felsőoktatási szakképzés során elsajátíthatjátok az adott szakterület legfontosabb elméleti és gyakorlati tudnivalóit. A megszerezhető felsőfokú szakképesítés azonnali elhelyezkedést biztosíthat diplomás állások esetén is.
  • ha pl. olyan szakot céloztok meg, amelyiken nagy a túljelentkezés (tehát magas a ponthatár), és – bár erre ne is gondoljunk – nem kerültök be VISZONT megjelöltetek olyan FSZ-t, ami az óhajtott szak témájába vág, akkor ide könnyebben bekerülhettek, mert bármely két érettségi tárgyból lehet számítani felvételi összpontszámot és mert a ponthatárok itt eddig mindig alacsonyabbak voltak mint az egyes szakokon.
  • hallgatói jogviszonyotok lesz – ami nem csak azt jelenti, hogy diákigazolványt kaptok és elmondhatjátok, hogy a felsőoktatási intézménybe jártok, hanem megismerhettek egy, a középiskolaitól merőben eltérő világot, ami gondolkodásformáló lehet. Érdeklődési körötöknek megfelelő, változatos órákra járhattok, programokon vehettek részt, talán biztosabban el tudjátok majd dönteni, hogy az FSZ-oklevél megszerzése után mihez akartok kezdeni magatokkal. Időt kaptok a választáshoz és mellette használható szakmát szereztek. FSZ-hallgatóink többsége továbbtanul valamely alapszakunkon, sőt alapszakos végzettjeink egy része is felvételizik még FSZ-képzésre.
  • gyakorlati ismereteket, biztos elméleti tudást szerezhettek, amit nem csak a munkaerőpiacon kamatoztathattok, hanem a megfelelő alapszakon való továbbtanuláskor is: általában 30-90 kreditet beszámítanak az FSZ-ből az alapszakon, így a szakos képzési idő rövidül.
  • Továbbtanulás esetén, ha a választott szak ugyanahhoz a képzési területhez tartozik, mint a szakképzés, akkor az új felvételi eljárás során 24 többletpont jár a FOKSZ-oklevélre. Ha pedig a képzés befejezését követően, annak besorolási szakjára jelentkeztek, akkor a záróvizsga eredményétől függően 10-30 többletpont is jár majd 2015-től.

Nekünk azért, mert

  • jól felkészült utánpótlássá értek az FSZ-képzésen belül, akikkel később, alapszakos tanulmányaik alatt könnyebben, jobb eredményeket lehet elérni a képzés során.

Alapvetően tehát ezeket a képzéseket azoknak ajánljuk akik:

  • 2 év alatt szeretnének oklevelet és szakmát is szerezni
  • kiemelten gyakorlatorientált képzést keresnek: a képzési idő 4 félév (120 kredit). Ebből az összefüggő szakmai gyakorlat nappali tagozaton 1 félév, azaz legalább 560 óra. Levelező tagozaton a szakmai gyakorlat 6 hét azaz legalább 240 óra – ebből az összefüggő szakmai gyakorlat 3 hét.
  • tovább is szeretnének tanulni: a lehetőségek nyitottak a besorolási szakokon (BA szak), ahol a felsőoktatási szakképzésben megszerzett kreditek (120 kredit) 75%-át be kell számítani. Ezzel nagy mértékben lerövidül az alapszakra fordítandó félévek száma.

FELVÉTELI INFORMÁCIÓK

A felsőfokú szakképzésre történő jelentkezés esetén is 400+80 pontos rendszerben kell értékelni a jelentkezők teljesítményét. A felvételi pontszámot

  • a tanulmányi pontok kétszerezésével vagy
  • a tanulmányi és érettségi pontok összeadásával vagy
  • az érettségi pontok kétszerezésével

állapítják meg. Ehhez mindhárom esetben hozzáadják a jelentkező által elért többletpontokat. A három lehetőség közül azt kell alkalmazni, amelyik a jelentkező számára kedvezőbb. Figyelembe vehető érettségi vizsgatárgyak: bármely két legjobb eredmény.

Felsőoktatási szakképzésre 2014-ben csak az a jelentkező vehető fel, akinek az érettségi többletpontokkal együtt, de a más jogcímen adható többletpontok nélkül számított pontszáma eléri a 220 pontot.

A képzés befejezését követően, besorolási alapszakra jelentkezés esetén a záróvizsga eredményétől függően 10-30 többletpont szerezhető.

Felsőfokú szakképzéseink

1. Kommunikáció és média felsőoktatási szakképzés

Szakirányok:

kommunikátor

moderátor

Meghirdetés: 

Képzési forma Tagozat Finanszírozás
(HUF / félév)
Irányszám
(fő)
Képzési idő
(félév)
Érettségi vizsgatárgyak
F N Á 10 -20 4 bármely két tárgy eredménye
F N K     190.000 4 bármely két tárgy eredménye
F L Á 5-15 4 bármely két tárgy eredménye
F L K    160.000 4 bármely két tárgy eredménye

Levelező tagozaton a konzultációk szemeszterenként 6-7 alkalommal két napon (péntek-szombat) zajlanak.

Oklevélben szereplő felsőfokú szakképzettség megnevezése:

felsőfokú kommunikátor asszisztens

felsőfokú moderátor asszisztens

Képzési terület: társadalomtudomány

Besorolási szakja: kommunikáció és médiatudomány alapképzési szak

 

A felsőoktatási szakképzettséggel legjellemzőbben betölthető FEOR szerinti munkakör(ök):

1416 Reklám-, pr- és egyéb kommunikációs tevékenységet folytató egység vezetője

2531 Piackutató, reklám- és marketingtevékenységet tervező, szervező

2532 Pr-tevékenységet tervező, szervező

2715 Könyv- és lapkiadó szerkesztője

2716 Újságíró, rádióműsor-, televízióműsor-szerkesztő

4190 Egyéb, máshova nem sorolható irodai, ügyviteli foglalkozású

4224 Ügyfél- (vevő)tájékoztató

 

A felsőoktatás szakképzés célja olyan média szakemberek képzése, akik alkalmazzák a társadalmi kommunikáció rendszereit és eszközeit intézményi körülmények között. Segítik a felsővezetők kommunikációval kapcsolatos munkáját, eltérő intézményi struktúrákban és terepeken egyaránt.

A kommunikátor asszisztens egy adott intézmény – önkormányzat, alapítvány, államigazgatási, érdekvédelmi, és civil szervezet, kommunikációs cég – alkalmazottjaként a bellső és külső kommunikációs kapcsolatok ügyeinek intézője és felelős az intézmény egységes arculatáért is.

A moderátor asszisztens a médiában a legkülönbözőbb műfajokat képviselő produkciókban szerkesztőként, riporterként, műsorvezetőként működik közre. Kulturális intézmények rendezvényeinek aktív szerkesztője, közreműködője és irányítója. A moderátor elkészíti a műsorok koncepcióját, forgatókönyvét, tematikusan felépíti a programot.

Idegen nyelvi és szaknyelvi követelmények: A felsőoktatási szakképzésben a szakképzettség megszerzéséhez legalább alapfokú (B1) komplex típusú államilag elismert szaknyelvi vizsga vagy azzal egyenértékű érettségi bizonyítvány, illetve oklevél szükséges.

2. Szociális és ifjúsági munka felsőoktatási szakképzés

Szakirány:                szociális munka

Meghirdetés:

Képzési forma Tagozat Finanszírozás
(HUF / félév)
Irányszám
(fő)
Képzési idő
(félév)
Érettségi vizsgatárgyak
F N Á 15 -25 4 bármely két tárgy eredménye
F N K     165.000 4 bármely két tárgy eredménye
F L Á 15-35 4 bármely két tárgy eredménye
F L K    150.000 4 bármely két tárgy eredménye

Levelező tagozaton a a konzultációk szemeszterenként 5-6 alkalommal (kedd 10 órától szerda 18 óráig) zajlanak.

 

Oklevélben szereplő felsőfokú szakképzettség megnevezés:

felsőfokú szociális munkás asszisztens

Képzési terület: társadalomtudomány

Besorolási szakja: szociális munka, szociálpedagógia alapképzési szakok

 

A felsőoktatási szakképzettséggel legjellemzőbben betölthető FEOR szerinti munkakör(ök):

3221 Irodai szakmai irányító, felügyelő

3511 Szociális segítő

3512 Nevelőszülő, főállású anya

3520 Munkaerő-piaci szolgáltatási ügyintéző

A felsőoktatási szakképzés célja olyan szociális szakemberek képzése, akik szakirányú felsőfokú végzettségű szakemberek irányítása mellett részfeladatok vállalására képesek.

A végzettek részt vesznek az alapvető emberi jogokon, a társadalmi igazságosságon alapuló, korszerű szociális munkában. Ismerik és használják a szakmában alapvető, releváns információforrásokat és az adminisztrációt. Megfelelő szociológiai, társadalompolitikai, pszichológiai, jogi, pedagógiai ismeretek birtokában képesek diplomás szakember felügyelete mellett az emberek szociális és mentális problémáit kezelni. Képesek az érintettekkel és egyéb szakemberekkel együttműködésben fejlesztő-segítő beavatkozásra, közösségi aktivitás generálására, helyi társadalom szerepvállalásának elősegítésére, különböző társadalmi csoportok együttműködésének megkönnyítésére.

 

 

 

 

 

 

Oszd meg te is!

Tweet this!